Bruk av overskrifter
Det finnes mye forskning på hvordan vi mennesker leser tekst. Bruk overskrifter tilknyttet avsnitt eller tema du skriver om hjelper leseren å raskere finne den informasjonen de leter etter.
Du ønsker å bruke overskrifter som raskest mulig forklarer hva tilhørende tekst handler om. F.eks: Skriver du om en cup og du skal informere om både påmelding, tidspunkt, parkering, overnatting, transport og aktiviteter, bør alle disse avsnittene få egne overskrifter. Gjør deg derfor kjent med valget “Stiler” i teksteditoren.
Hovedoverskrifter til nyheter og undersider
Tittelen til en nyhet eller statisk underside er viktigere enn de andre overskriftene du lager. I tillegg til kunne forklare leseren hva innholdet handler om, har Klubbnettiside et søkefelt som søker på tvers av alle nyheter og statiske undersider. Du bør derfor utvide tittelen til en relevant setning som inneholder stikkord fra innholdet.
Oppmerksomhet fra Google
Google prioriterer også relevante overskrifter. Eks: I stedet for å bruke tittelen “Klubbhuset” for undersiden som promoterer utleie av klubbhuset, bør du skrive “Leie av klubbhuset i *ditt klubbnavn*”. Googler noen leie, klubbhus og/eller ditt klubbnavn, er det mer sannsynlig at din side dukker opp i søkeresultatet.
Google tips: Er klubbhuset deres brukes som selskapslokaler kan dere vurdere å bytte ut ordet “klubbhuset” med ordet “selskapslokaler” i tittelen. Da øker dere sjansen for at Google sender folk som søker dette deres vei.